Algemeen

25 maart 2020

Notitie coronavirus

De wereldwijde verspreiding van het Coronavirus is een groot probleem. Het indammen van die verspreiding en de maatregelen die daarvoor nodig zijn, raken iedereen en hebben grote impact op onze maatschappij. Als HJF Advocaten zijn wij ons bewust van de onzekerheid die dit voor onze medewerkers, cliënten en zakelijke partners met zich meebrengt.

We doen er alles aan om de veiligheid en gezondheid van onze medewerkers op dit moment te waarborgen en verliezen in dat kader de noodzakelijk in acht te nemen zorgvuldigheid geen enkel moment uit het oog. We doen er echter ook alles aan om de belangen van onze cliënten zo goed mogelijk te blijven behartigen. Naast alle lopende zaken blijft HJF Advocaten dan ook bereikbaar en inzetbaar voor al uw vragen die verband houden met de gevolgen voor uw onderneming van de ingrijpende maatregelen die de overheid op dit moment met het oog op het Coronavirus heeft genomen. Een deel van onze medewerkers werkt op afstand, maar zijn zowel telefonisch als per e-mail bereikbaar.

Indien u vragen heeft, neem dan contact op met uw vaste aanspreekpunt. Onze medewerkers werken onderling nauw samen om ook de raakvlakken met andere onderdelen van uw onderneming in de beantwoording van uw vragen mee te nemen.

Voor de volgende onderwerpen kunt u in ieder geval bij één van onze onderstaande medewerkers terecht:  

Steven Jonker & Marc van der Ven voor:

  • het aanpassen en beëindigen van contracten;
  • niet kunnen nakomen van contractuele verplichtingen;
  • aansprakelijkheid in verband met de getroffen maatregelen;
  • vragen met betrekking tot Intellectuele Eigendom (IE).

Christian van den Heuvel voor:

  • vragen over de juridische positie van werkgever en werknemer;
  • vragen over steunmaatregelen, bijv. in de vorm van arbeidstijdverkorting.

Stijn Stubenrouch voor:

  • vragen met betrekking tot vastgoed, (ver)koop en (ver)huur, zoals nakoming en tussentijdse beëindigingsmogelijkheden.

Milko Spaa voor:

  • financierings- en liquiditeitsproblemen;
  • vragen over uitstel van betaling, surseance en faillissement.

Stijn Stubenrouch, Beer Fresco & Maartje Haasjes voor:

  • al uw vragen op gebied van personen- en familierecht.


Laatste nieuws

Ondernemingsrecht & franchise

Aanpassing wettelijke betalingstermijn van 60 naar 30 dagen

In de Nederlandse wet is onder meer bepaald binnen welke termijnen facturen met betrekking tot handelstransacties voldaan moeten worden door de schuldenaar. Op 1 juli 2022 zal daar verandering in komen zodat grote bedrijven de facturen van hun mkb-leveranciers uiterlijk binnen 30 dagen moeten voldoen. Langere betalingstermijnen mogen in dat geval niet meer afgesproken worden.

16 mei 2022

Meer hierover

Franchise

Ontbinding franchiseovereenkomst vanwege ontbreken ‘goed franchisegever’-schap

Partijen bij een franchiseovereenkomst moeten niet alleen de uitdrukkelijk met elkaar gemaakte  afspraken nakomen, maar eveneens de niet-uitdrukkelijk gemaakte afspraken die voortvloeien uit de aard van de overeenkomst, de wet, de gewoonte of de eisen van redelijkheid en billijkheid. Maar hoe werkt dat precies in de praktijk?

2 mei 2022

Meer hierover

Franchise

Vernietiging franchiseovereenkomst vernietigt niet automatisch arbitragebeding

In een franchiseovereenkomst kan een zogenoemd arbitragebeding zijn opgenomen. Dat is een beding dat inhoudt dat een franchisegever en een franchisenemer in het geval van een geschil zich moeten wenden tot een arbiter in plaats van de ‘normale’ burgerlijke rechter. Maar wat gebeurt er eigenlijk als een dergelijke franchiseovereenkomst nietig is of wordt vernietigd? Is het daarin opgenomen arbitragebeding dan ook automatisch nietig of vernietigd?

21 april 2022

Meer hierover